Venstre-leder Trine Skei Grande har ei usedvanlig krevende uke bak seg. Midt i den verste mediestormen overtok hun ansvaret for den norske mediepolitikken. Også her ulmer det i halmen.

På den nye kulturministerens bord venter en avklaring om framtidig mediestøtteordning.

Denne kommentaren er først publisert i Avisa Nordland og er gjengitt med tillatelse.

Lokalavisene er de viktigste nyhetskildene i lokalsamfunn, og de viktigste insitusjonene for levende lokaldemokrati. Lokale mediehus er samtidig hardest rammet av markedsmessige og økonomiske endringer. Det er de lokale avisene som har hatt de største tapene og har måttet gjennomføre de største nedbemanningene.

Av samlet mediestøtte går 76 prosent, 6,3 milliarder, til NRK. Bare 24 prosent av pressestøtten går til landets 222 aviser, det meste til 15 riksaviser. De siste fem årene har NRK fått 800 millioner mer enn avisene. I samme periode har lokal- og regionavisene alene mistet 2,3 milliarder annonsekroner til giganter som Facebook og Google. Bare ti prosent av mediestøtten kommer lokale medier til gode.

Som følge av brutale annonsefall har avisene vært nødt til å ta betalt for innholdet. Det har vært en suksess. Lesernes oppslutning om lokalavisene er like sterk som den har vært. Problemet er at veksten i abonnenter ikke kompenserer for bortfall av annonseinntekter. Nye kostnadskutt venter og kan true eksistensgrunnlaget på sikt.

Styrkeforholdet endres når lokalavisene kutter. Hver 3. journalist utenfor Oslo jobber nå i NRK. Endrede medievaner gjør at NRK og avisene møtes på samme digitale arena. NRK lager egne regionale nettaviser med tekst, bilder og levende bilder. Det gjør de i direkte i konkurranse med lokalavisene som også satser på å være lokale allmennkringkastere med levende bilder og direktesendinger. Når statskanalen nå kutter i regionale tv-sendinger er det for å styrke seg i konkurransen mot kommersielle lokalaviser. Mens alt er gratis (lisensfinansiert) på NRKs nettsteder må lokalavisene ta betalt for innhold.

Slik utfordrer NRK mediemangfoldet og lokalavisenes samfunnsrolle med sin digitale strategi og ambisjoner. NRKs digitale satsing skjer lokalt. Hvilken butikk velger framtidas kunder når produktene blir mer like, den ene gir bort alle varene gratis og den andre må ta betalt?

Jeg er oppriktig glad i NRK og våre flinke kolleger i Nordland. Jeg har heller ikke noe stort ønske om at det skal dale offentlige penger ned fra himmelen. For ordens skyld: Avisa Nordland mottar ikke pressestøtte, men er omfattet av bransjens momsfritak. Men på sikt er jeg redd for at dagens favoriserende mediestøtte skal svekke det sterke norske lokaldemokratiet og lokalavisene som ifølge den avtroppende kulturministeren er «selve fundamentet i det norske mediemangfoldet».

Kulturminister Trine Skei Grande har hatt tøffe møter med medievirkeligheten. Men de tøffeste ligger foran henne.

Jan-Eirik Hanssen er ansvarlig redaktør i Avisa Nordland.